Proiecte

  • ROGER

    ROGER este un proiect de cercetare în cadrul căruia se urmărește dezvoltarea unei metodologii de analiză a genurilor academice (texte scrise) la universitățile din România, dintr-o perspectivă contrastivă: genurile scrise în limba română în raport cu genurile scrise în limba engleză. Aceasta va contribui la înțelegerea a ceea ce și cum scriu studenții în cadrul studiilor universitare, atât în limba engleză cât și în limba română, și la compararea modului în care se scrie în limba română cu modul în care se scrie într-o limbă străină. Proiectul urmărește, de asemenea, și crearea unui corpus cu facilități de căutare care va fi pus, ulterior, la dispoziția cercetătorilor în domeniu.

    Titlul Proiectului:
    „Academic genres at the crossroads of tradition and internationalization: Corpus-based-interlanguage research on genre use in student writing at Romanian universities” (ROGER)

    Finanțator:
    Swiss National Science Foundation (SNSF), PROMYS (Promotion of young scientists in Eastern Europe)

     Codul Proiectului:
    IZ11Z0_166537

     Perioada:
    2017-2022

     Buget:
    624 763 CHF

     Manager de Proiect / Cercetător Principal:
    Dr habil Madalina Chitez, Facultatea de Litere, Istorie si Teologie

     Pagina web a proiectului:
    https://roger.projects.uvt.ro/

    Notă:
    CODHUS este o inițiativă a membrilor proiectului de cercetare ROGER. Sprijnul indirect al Swiss National Science Foundation, finanțatorul proiectului ROGER, a contribuit la expansiunea rapidă a centrului.

  • AWICNET

    Proiectul AWICNET (Academic Writing Collection Network) este subordonat proiectului ROGER și presupune stabilirea unei rețele interuniversitare pentru colectarea de texte scrise de studenți.

    Scopul proiectului este colectarea de texte academice care vor fi procesate și integrate în corpusul bilingv ROGER (Romanian Genre Corpus).

    Crearea acestui corpus va ajuta cercetătorii să investigheze tendințele actuale ale procesului de scriere academică și produsele acestui proces, la universitățile din România, oferind, în același timp, resurse comparative, bazate pe lingvistica de corpus, utile pentru comparații între genuri disciplinare și între limbi folosite (română sau engleză).

     

    Finanțator:
    Swiss National Science Foundation (SNSF), PROMYS (Promotion of young scientists in Eastern Europe)

     

    Perioada:
    Aprilie 2019-Aprilie 2021

     

    Coordonator:
    Dr Loredana Bercuci, Facultatea de Litere, Istorie si Teologie

     

    Pagina web a proiectului

    https://roger.projects.uvt.ro/news/aprilie-2019-lansare-proiect-awicnet/ 

  • ParlaMint-RO

    ParlaMint-RO face parte din proiectul european ParlaMint: Towards Comparable Parliamentary Corpora, o inițiativă a infrastructurii de cercetare CLARIN .

    Proiectul va stabili o strategie pentru tratarea și prelucrarea datelor parlamentare în situații de urgență (COVID-19 este doar un exemplu). Astfel, se vor putea compila diferite corpusuri de referință care conțin date ce provin din înregistrări parlamentare din perioade anterioare, cu stări de criză globală, de ex. marea recesiune economică, perioadele de inundații în Europa, focarul de Ebola etc. Scopul proiectului este de a oferi resurse și instrumente pentru observații tematice asupra trendurilor, opiniilor, deciziilor de carantinare și măsurilor  restrictive ca și asupra consecințelor ce privesc sistemul de sănătate, ocuparea forței de muncă etc. în perioade cu situații urgență. În acest caz, urgența este reprezentată de pandemia COVID-19. Cu toate acestea, metodologia va fi scalabilă la alte evenimente, cum ar fi crizele economice etc. Astfel, principalele obiective ale proiectului sunt:

    • să compileze o serie de seturi de date parlamentare (corpusuri) în mai multe limbi și într-un format omogen, care să acopere atât datele actuale, cât și datele de referință mai vechi,
    • să proceseze corpusurile din punct de vedere lingvistic,
    • să indexeze datele cu concordanțe utile, astfel încât părțile interesate să poată căuta și extrage informațiile comparabile relevante,
    • să arătăm, prin studii de caz adecvate, că resursele și tehnologia noastră răspund nevoilor societății.

     Titlul Proiectului:
    ParlaMint-RO: Towards Comparable Parliamentary Corpora

     Finanțator: Institution:
    CLARIN (EC)

     Începutul Proiectului:
    December 2020

     Manager de Proiect / Cercetător Principal:
    Petru Rebeja, Alexandru Ioan Cuza University of Iași

     Parteneri în Proiect:
    UVT 
    and KNOSIS

    Mai multe informații despre ParlaMint-RO aici.

     Echipa UVT:
    Dr habil Mădălina Chitez
    Dr Roxana Rogobete
    Dr Loredana Bercuci
    Drd Andreea Dincă
    Drd student Kristian Miok
    Karla Csürös (Student MA)
    Ciprian Meteș (Student MA)
    Adela Chindriș (Student MA)

     Pagina web a proiectului European:

    https://www.clarin.eu/content/parlamint-towards-comparable-parliamentary-corpora 

  • ACCESSOR

    Principiul egalității devine o prioritate pentru multe țări din UE, fiind integrat și în recomandările politice ale Ursulei von der Leyen pentru 2019-24: „Prea mulți cetățeni europeni simt că au oportunități diferite în anumite părți ale Europei decât au în altele. Avem nevoie de toate instrumentele de care dispunem pentru a corecta acest lucru”(2019: 12). În acest context, interesul a crescut pentru a produce materialele audiovizuale și pentru a face producțiile culturale accesibile unui public cât mai larg posibil. Acest lucru este încurajat și de modificările legislative recente, cum ar fi Legea europeană privind accesibilitatea, creată din dorința de a pune în aplicare principiile prevăzute la articolele 30 și 20 din Convenția ONU privind dreptul persoanelor cu dizabilități, dar și de potențialul creativ, educațional și economic pe care îl aduce accesibilitatea. Cu toate acestea, calitatea și cantitatea serviciilor de accesibilitate precum subtitrarea, descrierea audio sau interpretarea limbajului semnelor în întreaga UE este foarte inegală, în Europa Centrală și de Est fiind, adesea, insuficiente. Acest lucru duce la o nevoie urgentă, dar și la o oportunitate, de a investiga, dezvolta și implementa practici de accesibilitate în contexte mai noi, inspirându-ne din bune practici deja stabilite în contexte cu o tradiție puternică a accesibilității, valorificând totodată și capacitatea lor de a inova.

    ACCESSOR reunește HAITrans, CODHUS - Center for Corpus Related Digital Approaches to Humanities - la Universitatea de Vest din Timișoara, partenerul cultural Asociația Solidart - Teatrul Basca, precum și asociații interesate în cercetarea și implementarea serviciilor de acces mass-media în sectorul cultural din România. Serviciile de accesibilitate românești sunt, în mare parte, subdezvoltate și neexplorate și, prin urmare, acest proiect deschide mari oportunități pentru cercetare și inovare. ACCESSOR va folosi metode precum colectarea de corpusuri lingvistice și analize de corpusuri, chestionare, studii de caz, interviuri și explorări tehnologice pentru a contribui la:

    1. Cercetare
    - cartografierea practicilor și necesităților de accesibilitate din sectorul media și cultural din România;
    - colectarea și dezvoltarea resurselor digitale, cum ar fi corpusuri monolingve și interlingve de specialitate, resurse terminologice, studii de caz și exemple de bune practici;
    - investighează resursele tehnologice existente, nevoile și oportunitățile;

    2. Consolidarea capacităților
    - contribuie la dezvoltarea ghidurilor pentru furnizarea de servicii de accesibilitate;
    - să dezvolte și / sau să contribuie la formarea specialiștilor în domenii precum descrierea audio și subtitrarea;
    - sensibilizarea societății în general;

    3. Dezvoltare
    - să exploreze soluții tehnologice pentru a sprijini furnizarea de servicii de accesibilitate;
    - contribuie la implementarea serviciilor de accesibilitate în contexte culturale.

    Sursa: informații extrase din pagina web a proiectului, la HAITrans.

    Titlul Proiectului:
    ACCESSOR – Accessibility in the Media and Cultural Sector – Practices, Needs and Innovation in Romania

     Începutul Proiectului:
    Decembrie 2020

    Manager de Proiect / Cercetător Principal:
    Alina Secară, MA PhD, Universitatea din Viena
    Dragoș Ioan Ciobanu, Univ. Prof PhD, Universitatea din Viena

    Echipa UVT:
    Dr habil Mădălina Chitez
    Dr Dana Crăciun
    Karla Csürös (Student MA)
    Adela Chindriș (Student MA)

    Pagina web a proiectului:
    https://haitrans.univie.ac.at/research/

  • DACRE

    Successful academics and professionals need to master linguistic and text-rhetoric skills that have the potential to make disciplinary knowledge accessible to all sectors of society.

    The project DACRE aims to fill the gap in applied corpus linguistics research adapted to the Romanian context, which uses corpus linguistics methods to investigate on and generate support for discipline-specific academic writing.

    Research in DACRE is based on the data from the corpus EXPRES (Corpus of Expert Writing in Romanian and English), compiled in the frame of the project. The EXPRES sub-corpora represent twelve data-sets (around 7 million words) of expert academic writing, i.e. research articles, in Romanian, English L1 and English L2, from four disciplines.

    The main objective in DACRE is the creation of methodological models for corpus related contrastive analyses (Romanian-English) emerging from the detailed investigation of the compiled corpora: salient discipline-specific academic writing features (e.g. lexical preferences) and the Romanian academic writing features (e.g. collocations).

    The interactive platform DACRE, with free corpus searches, corpus-based discipline-specific tools (e.g. academic phrasebank) and teaching recommendations, is an open-access deliverable of the project. The corpus is dynamic so the platform can be adapted for further disciplines.

    The project contributes the improvement of the academic writing performance of the target groups (students, faculty, researchers and professionals).

    Project title:
    Discipline-specific expert academic writing in Romanian and English: corpus-based contrastive analysis models (DACRE)

    Funding Institution:
    Ministerul Educației Și Cercetării prin UEFISCDI prin Programul Proiecte de Cercetare Exploratorie

    Project code:
    PN-III-P4-ID-PCE-2020-0821

    Period:
    2021-2022

    Budget:
    755 808 RON

    PI:
    Dr habil Madalina Chitez

    Project website:
    https://dacre.projects.uvt.ro/?lang=en

  • REPCO

    The REPCO project (Repository of Corpora) is a CODHUS internal project. REPCO is a collection of various case-study corpora which were compiled by the interns, volunteers and the researchers of the CODHUS centre. The REPCO corpora are byproducts of different research papers disseminated as conference papers or scientific publications. They were stored in case further or comparative analyses would be initiated.

    The REPCO based topics are extremely diverse, covering aspects of pop culture (such as songs, video games, movies or vloggers), or multidisciplinary topics (such as political discourse, administration or academic writing). Literature is also a central theme in many of the compiled corpora, ranging from fanfinction all the way to traditional novels and poems.

    The purpose of the REPCO project is to offer other researchers interested in corpus linguistics methods the opportunity to use these corpora freely for their own research. REPCO corpora can be the starting point for other research papers or articles: other linguists can build upon the original findings or they can test the conclusions of the initial study.

    Another objective of the REPCO project is to disseminate the results of the REPCO based research papers written as part of the CODHUS activities so that they will have a greater reach.

    The following REPCO corpora have been compiled:

    Corpus acronym Name of the corpus / Topic Size

    (words / texts)

    Author Position
    ACRIWRO Academic Essay Corpus 48.704 /

    29

    Cristina Băniceru Senior Lecturer
    ADMIN Administrative Discourse Corpus 16.038 /

    60

    Mirabela Grama B.A. Student
    CECS Letters of Elizabeth Cady Stanton Corpus 7.092 /

    21

    Teodora Bogoevici B.A. Student
    CEF English Literary and Linguistic Articles 308.608 /

    45

    Loredana Bercuci Junior Lecturer
    CEG - 25.282 /

    10

    Bianca Socaci B.A. Student
    CESP Political Science Articles 613.458

    /50 English + 50 Romanian

    Loredana Bercuci Junior Lecturer
    CHOCOP Disease Poetry Corpus 9.259 /

    26

    Ana Boicu B.A. Student
    CLF - 107.233 /

    13

    Loredana Bercuci Junior Lecturer
    CLLR Romanian Language Argumentative Essays 10.223

    /25

    Loredana Bercuci Junior Lecturer
    COBH Billboard Hit Corpus 25.176 /

    70

    Delia Roxana Prohap B.A. Student
    CoCM Crime Movie Scripts 771.691 /

    25

    Daria Vlădica B.A. Student
    CoFF Corpus of Fanfiction 17.454.803 /

    96

    Carmen Tuns B.A. Student
    COREP British Romantic Poetry 14.388 /

    49

    Iulia Bandac B.A. Student
    CORN Nu Metal Lyrics 29.598 /

    97

    Timeea Lazăr B.A. Student
    CoRPS Corpus of Rap  Popular Songs 12.661 /

    20

    Catinca Galbenu M.A. Student
    CoTB Corpus of Thrilling Novels 2.677.818 /

    20

    Alexandra Mihăeș B.A. Student
    DAOLR Expert Text Analysis Romanian Literature 111843 /

    76

    Alexandru Foitoș/Florina Andercău M.A. Student/ B.A. Student
    ESP-LIT Student ESP Essays 69.044 /

    60

    Loredana Bercuci/Andreea Dincă Junior Lecturer/PhD Student
    FK Franz Kafka Text Corpus 315.560 /

    63

    Claudia Tulcan M.A. Student
    GAMOV Gaming Vlog Corpus 43.645 /

    10

    Gabriela Drăgușin B.A. Student
    GS Gender Studies Corpus 73.788 /

    1

    Loredana Bercuci/ Karla Csuros Junior Lecturer/ M.A. Student
    GTExp Geography Text Corpus 155.251 /

    25

    Mădălina Chitez/ Loredana Bercuci Senior researcher/ Junior Lecturer
    Harlem Multimedial Photo and Text Description of Harlem 1052 /

    8

    Adela Chindriș M.A. Student
    HMC Horror Movie Corpus 426.456 /

    60

    Karla Csuros M.A. Student/ Research Assistant
    ITOW - 44.867 /

    24

    Eliza Bătrân B.A. Student
    JAWS Corpus of Academic Articles in Student Research Journals 21.083 /

    36 English + 41 Romanian

    Loredana Bercuci Junior Lecturer
    Kallo$$ofia Make-up Vlog Corpus 117.758 /

    50

    Florina Andercău B.A. Student
    LITREV Literature Review Corpus 46.806 /

    260

    Raluca Petruș PhD. Student
    LitRO First Year Literary Study Papers 10.471 /

    30

    Dumitru Tucan/ Ana-Maria Pop/ Loredana Bercuci/ Mădălina Chitez Lecturer/ Lecturer/ Junior Lecturer/ Senior researcher
    NoviceRO Entry Exam Level Romanian Literature Papers 9.886 /

    30 Romanian

    Dumitru Tucan/ Ana-Maria Pop/ Loredana Bercuci/ Mădălina Chitez Lecturer/ Lecturer/ Junior Lecturer/ Senior researcher
    PAN Testimonials During COVID-19 Pandemics 29.207 /

    60 English + 60 Italian

    Erika Pietrantuono B.A. Student
    PEC Presidential Election Corpus 26.908 /

    136

    Mădălina Chitez/ Loredana Bercuci/Andreea Dincă/ Maria Eșanu/ Roxana Rogobete/ Veronica Vornicescu Senior researcher/ Junior Lecturer/PhD Student/ B.A. Student/ Junior Lecturer/ M.A. Student
    PolCovidUS Pandemic Discourses of World Leaders 181.579 /

    97

    Antonia Pup B.A. Student
    PolSciEx Political Science Expert Texts 537.152 /

    29

    Mădălina Chitez/ Loredana Bercuci Senior researcher/ Junior Lecturer
    REFRO Romanian ”Referat” Corpus 62.690 /

    28

    Mădălina Chitez/ Claudia Doroholschi/ Loredana Bercuci/ Daniel Lucheș Senior researcher/ Lecturer/ Junior Lecturer
    RISEEP International Relations Student ESP Essay Corpus 19.225 /

    36

    Loredana Bercuci Junior Lecturer
    RISEexpert International Relations Expert Corpus 54.119 /

    50

    Loredana Bercuci/ Mădălina Chitez Junior Lecturer/ Senior researcher
    RO-PARLUS Political Programmes 2020 Romanian Elections 289.019 /

    5

    Antonia Pup B.A. Student
    SHORTSTORY Short Story Digital Literature literature 1.805.901

    / 100

    Anamaria Paula Andrei B.A. Student
    TRAIN-EN Trainee English Translation Corpus 31.146 /

    46

    Mădălina Chitez/ Loredana Pungă Senior researcher/ Professor
    VIGARECO Video Game Review Corpus 131.667 /

    60

    Ciprian Meteș M.A. Student/ Research Assistant

    More details about the corpora here.

    Period:
    April 2019 - ongoing

    Coordinators:
    Ciprian Meteș, M.A. student
    Dr Habil Madalina Chitez

    Team:
    CODHUS contributors (interns, volunteers, students and researchers)

    Project website:
    REPCO corpora can be accessed via the REPCO Drive repository. Please send us a message with an official request for one of the REPCO corpora and a short description of your research objective at codhus@e-uvt.ro.

  • LEMI

    LEMI’s main goal is to stimulate interest in reading among pupils in grades 0-IV (ages 7-11).

    LEMI aims at creating the first digital tool in Romania to assess the linguistic complexity of texts for school reading, drawing on research methods from the fields of corpus linguistics and information technology.

    Project title:
    „Reading for Me. Science for Children” (LEMI)

    Funding Institution:
    AFCN / Administration of the National Cultural Fund within the session I/2023), area Promotion of Written Culture

    Project code:
    P0299/10.02.2023

    Period:
    January-November 2023

    Budget:
    86 480 RON

    PI:
    Dr habil Madalina Chitez, Facultaty of Letters, History and Theology

    Project website:
    https://lemi.projects.uvt.ro/