Platforma LEMI devine cunoscută la nivel național și internațional

  • Noiembrie 2023: LEMI a fost lansat

Proiectul LEMI (Lectură Pentru Mine: Știința în Slujba Copiilor, susținut prin grantul AFCN/ Administrația Fondului Cultural Național în cadrul sesiunii I/2023, aria Promovarea Culturii Scrise, nr. P0299/10.02.2023) a ajuns la final: după o muncă asiduă de cercetare și validare la clasă, membrii echipei de proiect din cadrul CODHUS – Centre for Corpus-Related Digital Approaches to Humanities al Facultății de Litere, Istorie și Teologie au creat primul instrument digital din România pentru utilizarea textelor de lectură școlară pe nivel de complexitate lingvistică.

LEMI folosește metodele lingvisticii de corpus și ale tehnologiei informației pentru a oferi acces gratuit la o bază de date de texte de literatură pentru copii organizate pe nivel de complexitate lingvistică (nivel de clasă, nivel de dificultate). Instrumentul oferă, de asemenea, posibilitatea de încărcare a unor texte scurte pentru a analiza automat nivelul de complexitate la lecturare și a face recomandări privind vârsta sau clasa pentru care textul ar fi potrivit. Recomandările au la bază propria formulă de readability (lizibilitate) concepută, în premieră, pentru limba română, de echipa de cercetare.

Repozitoriul LEMI cuprinde 250 de texte din literatura română și străină, autori clasici și moderni. Proiectul contribuie la promovarea culturii scrie în rândul elevilor din ciclul primar (7-11 ani) și urmărește promovarea instrumentului și a repozitoriului la nivelul întregii comunități școlare din țară.

Lansarea LEMI a avut loc joi, 9 noiembrie, la ora 18:30, la Universitatea de Vest din Timișoara, în amfiteatrul A01. Partenerii UVT au fost reprezentați de Fundația Noi Orizonturi, Școala Gimnazială Nr. 16 „Take Ionescu” Timișoara, Școala Gimnazială Giarmata, Școala Gimnazială Cenei.

Mai multe informații despre proiect sunt disponibile pe site-ul proiectului: https://lemi.projects.uvt.ro/ro/

Alte informații despre LEMI aici: https://www.facebook.com/profile.php?id=100090855229845

(Sursa: Newsletter UVT Decembrie 2023)

 

  • Decembrie 2023: LEMI la conferința EUROCALL în Islanda

Titlu:

Developing LEMI: A new corpus-based literacy support tool for schoolchildren

Rezumat:

This study centres on the developing and testing stages of a literacy support tool dedicated to young schoolchildren. The LEMI tool is currently in development (since January 2023) at the CODHUS research centre (Centre for Corpus Related Digital Approaches to Humanities) from the West University of Timișoara, Romania. LEMI aims to stimulate interest in reading during the first individual and collective reading activities (ages 7-11). This purpose will be achieved by creating a digital reading repository with a user-friendly interface that verifies reading text complexity and delivers automatic reading-level reports to users. We use corpus linguistics methods to create a text complexity formula adapted to the Romanian language, which can be integrated into the automated complexity evaluation interface in LEMI. The necessity of such an instrument is motivated by the fact that, in Romania, there are increased rates of functional illiteracy and school dropout. We hypothesise that texts must be level-adapted (according to grade or readability) for schoolchildren to relate positively to reading activities. In the Romanian context, LEMI is the first digital tool wholly tailored to children’s literature, which complements national curricula and didactic materials provided to young children. Distinctively, LEMI responds to the need for easy-to-use tools to adapt reading individually, according to the reader’s profile. LEMI is a unique tool not only for Romanian but also for children’s literature in other languages. The functionalities of the LEMI pilot version will be tested with the partners involved in the project (three schools from Timiș county and an educational NGO).

A se cita ca:

Rogobete, R., Oravițan, A., Chitez, M. și Csürös, Karla (2023). Developing LEMI: A new corpus based literacy support tool for schoolchildren. În CALL for all Languages – EUROCALL 2023 Short Papers. 15-18 August 2023, University of Iceland, Reykjavik. Editorial Universitat Politècnica de València (pp. 153-158), disponibil aici sau aici.

(Sursa: Platforma LEMI)

 

  • Decembrie 2023: capitol de carte publicat despre chestionarul LEMI și preferințele de lectură ale copiilor

Echipa de cercetare LEMI a folosit un chestionar de lectură școlară pe care l-a distribuit învațătorilor, elevilor și părinților. Mai multe despre chestionar aici.

In urma analizei răspunsurilor la chestionare, cercetătorii au putut afla care sunt preferințele celor trei grupuri menționate referitoare la textele de lectură școlară.

Pe baza acestor chestionare, a fost scrisă o lucrare de cercetare care a fost publicată ca și capitolul: Children’s Literature with LEMI: Preliminary steps in the development of the first Romanian text readability app. Capitolul face parte din volumulul international Border Crossings Towards a Mixed Readership, editat de Fălăuș Anamaria și Ligia Tomoiagă.

Detalii despre carte aici.

Fragmente din capitol:

Fragment (1):
“When it comes to children’s satisfaction, 95.5% of respondents claim that they enjoy the reading materials included in their textbooks. Looking further at children’s self-reported comprehension level of what they read in Figure 6, we  can see that, across all grades, pupils mainly find their reading materials to be “easy” or “very easy”. Starting with the second grade, some students find the texts “pretty hard” to read, with only one fourth grade responder claiming to find theirs “very hard”. While at first sight this might point towards a discrepancy between their beliefs and how some teachers described their schoolbook readings as “incomprehensible for students”, the students’ description of their dislikes about the texts raises similar concerns: the texts are “difficult”, “too long” and feature “difficult words”, “long words that are hard to read”, “old words that are used”, “words that are hard to understand”, etc. Overall, it appears that students and teachers agree that textbooks use of archaic, difficult linguistic choices is inappropriate for primary school.”

Fragment (2):
“When asked to write down the literary texts that they consider to be essential reading, teachers and parents alike wrote down similar titles. For Romanian literature, the most frequent titles, regardless of grade level, were Ion Creangă’s Childhood Memories (45 times), Cezar Petrescu’s Fram, the Polar Bear (13 times), Alex Donovici’s Țup (10 times) and I. L. Caragiale’s Mr. Goe (7 times).”

 

A se cita ca:
Csürös, K., Andercău, F., Prohap, R.-D. (2023). Children’s Literature with LEMI: Preliminary steps in the development of the first Romanian text readability app. În Border Crossings Towards a Mixed Readership. Literature for Children and Young Adults, editat de F. Anamaria și L. Tomoiagă. Londra: LAP LAMBERT Academic Publishing, pp. 61-72.

(Sursa: Platforma LEMI)

 

  • Martie 2023: LEMI promovat pe pagini social media de mare impact

LEMI este un instrument care atrage deja atenția tututor!

Pe paginile de Fecbook ale celor mai  îndragiți autori din România de literatura pentru copii, Alex Donovici și Cristina Donovici (alias Poveștile Cristinei), a fost prezentat LEMI ca un instrument util și recomandat:

De asemenea, LEMi a fost promovat de unul dintre cei mai vizibil experți și cosilieri educaționali din țară, Doamna Anca Tîrcă, o promotoare neobosită a conceptului de stare de bine în școli, care aduce cu sine perfomanță academică și o cultură educațională modernă:

 

LEMI le mulțumește și promite să devină cât mai util și cunoscut pe zi ce trece!

Echipa LEMI se ocupă de acest lucru!

(Sursa: Platforma LEMI)

 

  • Decembrie 2023 – mai 2024 : LEMI folosit de studenți pentru cercetări de caz prezentate la conferințe și simpozioane studențești

LEMI este un instrument care atrage deja atenția tututor!

Cercetările LEMI sunt de interes nu numai pentru cercetători cu experiență sau cadre didactice dar și pentru stundenții care fie doresc să urmeze o carieră de cercetare sau să intre în sistemul școlar. Din acest motiv, au fost făcute analize de caz folosind LEMI care au fost prezentate la conferințe și simpozioane studențești:

  1. Echipa LEMI, reprezentată de Karla Csürös, Florina Andercău și Roxana Delia Prohap, a prezentat lucrarea Children’s Literature with LEMI: Preliminary Steps in the Development of the First Romanian Text Readability App în cadrul conferinței The first Baia Mare Conference on literature for children and young adults, organizată în perioada 8-10 iunie 2023, de către Departamentul de Filologie și Studii culturale al Universității Tehnice din Cluj-Napoca (locația Baia Mare).

Mai multe despre prezentare aici.

  1. Florina Andercău a prezentat lucrarea Readability pentru limba română? O critică aplicată a textelor de lectură destinate clasei a VIII-a: adaptări, provocări, limitări (coordonator: Lect. Univ. Dr. Roxana Rogobete) la Colocviul Național Studențesc „Teorii și practici emergente în studiile literare și lingvistice”, ediția a II-a, organizat în perioada 25-26 aprilie 2024 de Facultatea de Litere a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Pentru lucrare, Florina a folosit LEMI pentru a determina nivelul de readability al textelor din manualele de clasa a VIII-a. Lucrarea a obținut Premiul al III-lea la secțiunea „Reflecție metacritică”.

 

Sursa: Facebook LEMI

(Sursa: Platforma LEMI)