Noiembrie 2019, Modul de Metode Digitale la Atelierul de Scriere Academică

Atelierul „Publish or perish: competențe de scriere academică în limba engleză în vederea publicării lucrărilor științifice) a fost organizat în data de 29 noiembrie 2019 la Universitatea de Vest din Timisoara, în cadrul proiectului instituțional FDI-2019-0471 (Cercetare de excelență în UVT prin dezvoltarea resursei umane și consolidarea centrelor de cercetare). Mai mult de treizeci de participanți (cercetători și cadre didactice), din mai multe discipline (Științe Umaniste, Psihologie, Științe Politice,  Științele Educației,  Economie, Sport, Matematică, Geografie), au participat la atelier.

Atelierul s-a concentrat asupra câtorva aspecte importante ale redactării unei lucrări științifice prin sugestii concrete și exerciții de scriere academică în limba engleză, urmărind să faciliteze accesul la publicații cu impact și vizibilitate internațională.

Primul modul al atelierului, susținut de Dr Claudia Doroholschi, s-a concentrat asupra unui aspect esențial în redactarea unei lucrări științifice, care este adesea și unul dintre cele mai dificile, și anume introducerea. A fost discutat modelul CARS (Creating a Research Space) al lui John Swales și aplicabilitatea sa în diferite discipline și s-au explorat modalități de redactare a introducerii prin exerciții concrete, atingând probleme legate de integrarea surselor, exprimarea clară a direcției de cercetare, precum și aspecte lingvistice specifice introducerii.

În cel de al doilea modul al atelierului, Dr Mădălina Chitez a abordat subiectul îmbunătățirii lingvistice a textelor academice folosind metode digitale. S-a discutat despre posibilitatea de a face apel la baze de date construite prin metode de cercetare cantitativ-statistice, care includ expresii academice și formulări tipice. De asemenea, s-a făcut referire, pe scurt, la metoda folosirii lingvisticii de corpus pentru identificarea resurselor lingvistice necesare, punctual, pentru fiecare moment al redactării textelor. S-au prezentat, spre exemplificare, mini-corpusuri expert (baze de date ce conțin texte scrise de experți în domeniu, de un înalt nivel academic) ce pot fi folosite pentru diversificare lexicală, acuratețe sintactică, adecvare la nivel de discurs academic, terminologie specifică disciplinelor.

Pasaje din prezentare (Modulul 2 – Metode digitale ca suport lingvistic pentru scrierea academică):

Impresii:

De asemenea, dr. Madalina Chitez a propus crearea unui corpus expert pe discipline, procesat de experți și stagiari la centru nou-creat CODHUS, care să fie pus la dispoziția tuturor membrilor universității, prin cerere individuală.

La finalul atelierului, participanții au fost invitați să participe la un chestionar scurt privind utilitatea metodelor digitale ca suport în scrierea științifică. Majoritatea respondenților (95%) și-au exprimat interesul pentru astfel de metode și dorința de a afla mai multe despre ele. Atelierul s-a finalizat cu o tombolă cu trei premii (produse de promovare a proiectul ROGER), folosind răspunsuri voluntare ne-anonimizate la chestionar.