Septembrie 2022, capitol publicat în seria Interlingua

În septembrie 2022, în volumul Visual Literacy and Digital Communication: The Role of Media in New Educational Practices / Education à l’image et communication numérique: le rôle des médias dans les nouvelles pratiques éducatives / Alfabetización visual y comunicación digital: el papel de los medios en las nuevas prácticas educativas (numărul 312 al seriei Interlingua, editat de Elena Domínguez Romero, Jelena Bobkina, Carmen Herrero, Svetlana Stefanova Radoulska, Isabelle Vanderschelden la Editorial Comares, Granada) a apărut capitolul redactat de Claudia Ioana Doroholschi, Loredana Bercuci, Mădălina Chitez, Andreea Dincă și Roxana Rogobete, intitulat Digital Challenges During the Covid-19 Pandemic: A Case Study of Teachers’ Perceptions of the Digital Transition at the West University of Timișoara, Romania. Articolul este rezultatul cercetărilor derulate de echipă în vederea identificării percepțiilor la nivelul LIT-UVT referitoare la sistemul online de predare.

Rezumat:

Studiul de față investighează modul în care cadrele didactice de nivel universitar din România au perceput transferul către predarea online, realizată în contextul pandemiei de COVID-19 și al stării de urgență de la începutul anului 2020. A fost realizat un studiu longitudinal prin interviuri semi-structurate cu 10 cadre didactice de la Universitatea de Vest din Timișoara, concentrându-se pe experiența participanților la începutul pandemiei (martie 2020), precum și la sfârșitul primului semestru online, după finalizarea examenelor. Deși majoritatea celor intervievați au resimțit un oarecare disconfort în faza inițială a transferului, aceștia au dat dovadă de flexibilitate și adaptabilitate și au devenit mai încrezători pe măsură ce semestrul a avansat, percepând instrumentele digitale nou descoperite ca fiind mijloace didactice utile, care au potențialul de a fi integrate chiar și în viitoarele cursuri față-în-față. Cu toate acestea, în cea de-a doua fază a studiului, majoritatea participanților și-au exprimat dorința de a reveni la predarea față-în-față. Cerceătările noastre sugerează că predarea online în timpul pandemiei COVID-19 ar putea deveni un pas important în transformarea digitală a învățământului superior, dacă instituțiile ameliorează riscurile, cum ar fi lipsa de formare și de sprijin, în special în ceea ce privește evaluarea, volumul de muncă suplimentar și lacunele în ceea ce privește expertiza și înțelegerea de către profesori a specificului mediului online.

Cuvinte-cheie: Digitalizare; Pandemia de Covid-19; Sistemul de învățământ universitar; Predare online; Învățarea la distanță în contextul stării de urgență.

 

Mai multe despre volum aici.